Czy pierwsze wrażenie robi się tylko raz? Być może tak, ale to wrażenie odbiorca nieustannie koryguje. Prowadzenie biznesu nie sprowadza się jedynie do pierwszego wrażenia, jest ciągłym budowaniem wizerunku marki i troską o relacje z klientami, pracownikami i otoczeniem. Skuteczna komunikacja to podstawa tych relacji.
Wszystko jest komunikacją. W przypadku kancelarii prawnych – od logo, poprzez design strony, wizytówek, wypowiedzi i zachowania ekspertów, profile w mediach społecznościowych i publikowane treści, umiejscowienie w określonym kontekście, aż po styl ubierania czy opinie klientów i partnerów biznesowych. Wszystko co związane z marką, niezależnie czy odbywa się w przestrzeni rzeczywistej czy internetowej, niesie ze sobą informacje składające się na wizerunek marki kancelarii w umyśle odbiorcy. To, co odbieramy już jako zewnętrzny komunikat, najpierw jednak musiało powstać – zamierzenie lub nie – wewnątrz kancelarii.
SPÓJNOŚĆ KOMUNIKACJI
Niezależnie od tego czy kancelaria dopiero rozpoczyna swoją działalność czy jest już wypozycjonowana na rynku, spójność komunikacyjna powinna być podstawą jej działania. Nieprzemyślane i zbyt częste zmiany sabotują pracę wykonaną nad wizerunkiem kancelarii, wprowadzają u odbiorcy poczucie niestabilności i obniżają jego zaufanie do marki kancelarii. Często sama kancelaria nie widzi tego od środka, odczuwa tylko efekty w postaci poczucia chaosu, utraty klientów, bądź braku efektywności działań marketingowych i PR. Czas biegnie szybko, a sprawy klientów i rozwój własnej firmy potrafią wprawić decydentów oraz pracowników kancelarii w kołowrót „bieżączki”. Nie widzą wówczas dokąd zmierzają i nie czują po co robią to co robią. Warto więc co jakiś czas zrobić „stopklatkę” – spojrzeć na miejsce, w którym jest nasz biznes oraz na cel i drogę przed nami.
POWRÓT DO PODSTAW: „Po co to robię?” i „Dlaczego to robię?”
Zbudowanie podwalin strategii komunikacji jest i łatwe i trudne, a to dlatego, że najtrudniejsza bywa szczerość wobec samych siebie i nieuleganie chęci kopiowania konkurencji czy wspaniałym pomysłom, które kompletnie nie pasują do naszej firmy.
Pierwszymi i najważniejszymi pytaniami, które powinni sobie zadać decydenci kancelarii są: „Po co to robię?” i „Dlaczego to robię?”.
Zaskakująco wiele podmiotów ma problem z odpowiedzią na te pytania, a warto się nad nimi NAPRAWDĘ pochylić – to DNA firmy.
Wokół tej tożsamości będziecie projektować i rozpisywać komunikację, dzięki niej obraz kancelarii będzie spójny. Dobra usługa czy produkt kancelarii to taki, który odzwierciedla spójną i adekwatną strategię. I odwrotnie, strategia komunikacji określa, w jaki sposób kancelaria powinna mówić o sobie oraz swoich produktach czy usługach.
W drugiej części artykułu przedstawimy 8 prostych kroków do stworzenia strategii komunikacji kancelarii prawnej.
Beata Okowiak, BO Communications – agencja wyspecjalizowana w komunikacji, marketingu i PR usług profesjonalnych.