W czasach powszechnej weryfikacji informacji w Internecie i wysokiego pozycjonowania przez wyszukiwarki aktywnych profili w mediach społecznościowych warto zadbać o jakość i aktualność informacji, które użytkownik znajdzie o nas i naszej firmie. Jeśli zależy nam na budowaniu wizerunku prawnika jako nowoczesnej, otwartej i dostępnej osoby, a jednocześnie profesjonalisty, który posiada ekspercką wiedzę i chętnie się nią dzieli, to media społecznościowe przychodzą tu z pomocą.
LinkedIn posiada sporo użytecznych funkcjonalności, z których korzystamy na co dzień, jednak czy na pewno wszystko o nich wiemy? Szczególnie kilku, z najbardziej popularnych funkcjonalności, postanowiliśmy się przyjrzeć w kontekście dobrego ich zrozumienia, a zwłaszcza różnic pomiędzy nimi:
- Notyfikacje to powiadomienia o aktywności w formie czerwonej flagi w prawym górnym menu obok małego zdjęcia. W tej formie pojawiają się powiadomienia m.in. publikacji artykułów Pulse, polubień postów własnych lub firmowych (dla administratorów), wyświetlenia profilu, wywołania za pomocą aktywnych powiązań.
- Aktywne powiązanie innego użytkownika w zamieszczanej aktualności (na wzór Facebooka) oraz firmy @nazwisko i imię użytkownika, @nazwa firmy.
Podpowiedzi pojawiają się na rozwijanej liście. Jest to bardzo dobre narzędzie do komunikacji po szkoleniu/konferencji, a wymieniając konkretne osoby sprawiamy, że widzą one nasz post w znaczniku czerwonej flagi w prawym górnym rogu profilu.
Uwaga! Ta funkcja jest niedostępna dla aktualizacji publikowanych na profilu firmowym. - „Share” vs „Like” , czyli dzielenie się treścią innych użytkowników – jakie są różnice pomiędzy nimi?
Poprzez Share post „szerowany” staje się naszym postem i polubienia oraz komentarze nie pracują na poście pierwotnym.
Like pozwala innym użytkownikom widzieć pierwotnego właściciela postu i wszelkie aktywne działania (oprócz share) pracują na statystyki tego postu.
Szczególne znaczenie ma to dla postów firmowych i wniosków wyciąganych ze statystyk przez marketerów.
- „Share an update” vs „Publish a post”, czyli publikacja treści własnych – jakie są różnice pomiędzy tymi funkcjonalnościami?
Share an update to bieżąca aktualność widoczna dla użytkowników z poziomu strony głównej, może być dostępna w liście bieżących aktywności (ok. 2 tyg.).
Dostępne w każdej wersji językowej.
Publish a post to „indywidualny wpis na blogu w ramach domeny LinkedIn” – artykuły pojawiają się w LinkedIn Pulse i pozostają dostępne na profilu (gromadzą się chronologicznie).
Jest to idealna opcja dla osób, które nie publikują w mediach i nie prowadzą bloga lub dobra dla tych, którzy prowadzą swój blog i publikują w mediach, a chcą zyskać dodatkowy zasięg. Funkcjonalność ta jest niedostępna w polskiej wersji językowej profilu bezpłatnego (dostępna w polskiej wersji językowej konta PREMIUM). - „Rekomendacje” vs „Umiejętności (Skills endorsement)” – jakie są różnice pomiędzy nimi?
Rekomendacje są pisane przez innych użytkowników w formie tekstu, akceptowanego przed publikacją przez osobę rekomendowaną.
Umiejętności są polem skonfigurowanym z algorytmem wyszukiwarki LinkedIn, dlatego dodanie ich zwiększa szanse na bycie znalezionym wg danej kategorii umiejętności.
Łatwość ich potwierdzania sprawia, że użytkownicy częściej korzystają z tej formy referencji. Czasem przez innych użytkowników dodane zostaną nam umiejętności, których nie wskazywaliśmy (można je usunąć, należy sprawdzać profil). - Włącz/wyłącz powiadomienia o wzmiankach w wiadomościach – NOWA FUNKCJA
Powiadomienie automatyczne LinkedIn wysyłane do użytkownika, gdy algorytm tej funkcji wyszuka nazwisko w newsach on-line i zsynchronizuje je z nazwiskiem użytkownika LinkedIn (na podstawie zawartych w profilu danych rozpoznaje czy „Jan Kowalski” z newsa to ten „Jan Kowalski”).
Wszyscy będący w kontaktach danego użytkownika otrzymają wiadomość z przekierowaniem do danego newsa.
Na razie nie ma niestety możliwości intencjonalnego generowania powiadomienia o wzmiankach z poziomu osobistego profilu danego użytkownika, jest to nowa funkcja.
Uważni użytkownicy LinkedIn często wykorzystują drobne triki, które pomagają im w zdobywaniu i porządkowaniu informacji o innych użytkownikach, wspomagają proces sprzedaży. Niektóre z umiejętnie stosowanych trików wpływają na postrzeganie danej osoby przez innych użytkowników w określonym kontekście, np.:
1. Udostępnianie informacji o edycji swojego profilu (Ustawienia ochrony prywatności lub box w edycji profilu Powiadomić sieć?/Notify your network).
Po wybraniu tej opcji status uaktualnień Twojej działalności będzie podawany w kanale aktywności.
Trik: powiadamiaj o dodanych nowych informacjach w swoim profilu, dodanych rekomendacjach. Przemyśl czy i kogo informować o obserwowanych firmach, grupach dyskusyjnych, newsach, polubieniach.
2. Anonimowe przeglądanie profili (Ustawienia ochrony prywatności)
Trik: Przed ukryciem się sprawdź odwiedzających Twój profil, gdyż anonimowe przeglądanie profilu ma cenę braku dostępu do statystyk odwiedzających.
3. Okno „Osoby, które wyświetlały ten profil wyświetlały także” (Ustawienia ochrony prywatności )
Trik: ukryj to okno, gdy Twoja kancelaria/ firma jest niewielka, gdyż w podpowiedziach użytkownicy znajdą w dużej mierze Twoją konkurencję.
4. Korzystanie z pola Relationship (tylko w angielskiej wersji językowej)
Trik: zmień wersję językową na angielską i wejdź na profil użytkownika z kontaktów. Pod zdjęciem profilowym znajduje się pole, w którym możesz dokonać szczegółowych notatek na temat użytkownika – np. kiedy i gdzie się poznaliście, jak ma na imię jego żona, dziecko, pies, datę urodzin itp.
Mam nadzieję, że tych kilka praktycznych wskazówek okaże się przydatnymi dla prawników w bieżącym korzystaniu z konta indywidualnego na LinkedIn. Natomiast w kolejnych artykułach przyjrzymy się pułapkom wpływającym negatywnie na wizerunek użytkownika oraz przyjrzymy się komunikacji na stronach firmowych kancelarii prawnych na LinkedIn.
Beata Okowiak, wspólnik w Business Option oraz BO Communications